Leerlingen beloond voor speurwerk naar levende geschiedenis

 Leerlingen beloond voor speurwerk naar levende geschiedenis
 
 Paola geeft prijs aan atheneum

Een fiere directeur Luc Bruon werd met zijn lerarenkorps laureaat van de Koningin Paolaprijs voor onderwijs. Gisteren mocht het Koninklijk Atheneum van Aarschot de geldprijs van ongeveer 3.500 euro op het paleis in ontvangst nemen.  Ook een schare van leerlingen maakten de verplaatsing mee en ze houden er een mooie herinnering aan over.
 
pastedGraphic

"Ik geloof dat wij de eerste gemeenschapsschool zijn die laureaat wordt van deze prijs. Een prestigieuze prijs die onze school toch op de kaart moet zetten. Het geeft aan dat men projecten zoals Oral History naar waarde weet te schatten. We komen er als school mee in de belangstelling. Het personeel wordt in een positief daglicht gesteld. Het zal zeker heel wat naambekendheid bezorgen aan onze school," stelt directeur Luc Brion.

Ook de leerlingen die mee mochten naar de overhandiging van de prijs waren enthousiast. "Wij werden persoonlijk per brief uitgenodigd. Het is voor iedereen de eerste keer dat wij naar het paleis mogen. Niet elkeen krijgt de kans om zo'n evenement met de koningin mee te maken. Ik weet zeker dat we hierover nog lang zullen napraten in de school," weet Stijn Van den Eynde.

Liesbet Meuwis en Marc Vanlangendonck zijn de stuwende krachten die achter het vakoverkoepelend en schooloverstijgend Oral History-project staan. Het opzet kreeg eerder al prijzen van Jeugd en Civisme en van het departement Onderwijs naar aanleiding van de week van de diversiteit. "De kernactiviteit situeert zich in het Koninklijk Atheneum, met de lessen geschiedenis als platform," verduidelijkt initiatiefnemer Marc Vanlangendonck. "Laatstejaarsleerlingen interviewen senioren over hhun levenservaringen en schrijven deze mondelinge getuigenissen op papier."

Er worden zeshonder informanten gehoord. De beste resultaten worden verzameld en uitgegeven in een boek. "Thema's zoals de tweede wereldoorlog, de seizoensarbeid, het onderwijs en de opvoeding, en zelfs het koloniaal verleden, komen geregeld aan bod. Dit jaar informeerden de leerlingen ook naar het pesten. Volgend schooljaar willen we de wetenschappen erbij betrekken," stelt leraar Vanlangendonck die het project ook promoot tijdens presentaties in het Vlaamse landsgedeelte.

De school zal de geldprijs spenderen aan een betere verzorging van de publicatie. "En misschien weekt het succes gemakkelijk sponsorgelden los in de toekomst," besluit directeur Brion.

Artiekl van Guido Gevaerts, 6 mei 2004, Het Nieuwsblad, editie Leuven-Hageland